Pokonać stres przed maturą

2018-03-07 (data modyfikacji: 2018-03-14)

Egzamin maturalny to duży stres zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli – im bliżej maja, tym bardziej wzrasta napięcie. Co roku wielu pedagogów zastanawia się czy jest jakiś sposób, by zminimalizować stres i kiedy można mieć pewność, że wystarczy już powtórek i próbnych egzaminów. Eksperci PWN przygotowali kilka wskazówek dla Was – nauczycieli – oraz waszych uczniów. Sprawdźcie, co jeszcze trzeba powtórzyć na kilkanaście tygodni przed egzaminem. 

Fotolia_35641998_Subscription_XXL.jpg

Egzamin ustny

Egzamin ustny to koszmar wielu uczniów, którzy obawiają się tej formy, czyli rozmowy z egzaminatorem. Ich głównym zmartwieniem jest obawa, że nie zrozumieją zadanych im pytań. Jedynym sposobem na pozbycie się tego lęku jest trening – systematyczne przeprowadzanie próbnych egzaminów ustnych przyczynia się nie tylko do zmniejszenia lęku egzaminacyjnego, ale także pozwala ćwiczyć umiejętność posługiwania się wieloma przydatnymi strategiami, np. domyślania się nieznanych słów z kontekstu lub budowania odpowiedzi na pytanie wyłącznie na podstawie fragmentu, który zrozumiał. 
Warto skorzystać z zadań w repetytorium maturalnym i przeprowadzić z uczniami próbny egzamin ustny.
 

Rozumienie ze słuchu

W podręcznikach przeznaczonych do pracy na lekcji rzadko można znaleźć zadania, w których uczeń musi określić intencje nadawcy (na poziomie podstawowym i rozszerzonym) lub oddzielić fakty od opinii (na poziomie rozszerzonym). Uczniowie zaznajomieni z zadaniami typu maturalnego na pewno lepiej poradzą sobie na egzaminie. 
Skorzystaj z repetytorium maturalnego lub arkuszy maturalnych, aby przygotować uczniów do egzaminu pisemnego.
 

Znajomość środków językowych

Zadania sprawdzające znajomość środków językowych występują na obu poziomach egzaminu maturalnego. Uczniowie raczej nie mają z nimi problemów, ale pewną trudność sprawia im ćwiczenie, występujące na poziomie podstawowym, w którym w tekście zawarte są dwa zdania z luką, a tylko jednym wyrazem spośród wymienionych można uzupełnić poprawnie obie luki. Tego typu zadania są rzadko spotykane w podręcznikach, dlatego trzeba położyć duży nacisk na ich zrozumienie i poprawne rozwiązanie. Czasami wystarczy po prostu uzmysłowić uczniom, że chodzi tylko o jeden wyraz, który pasuje do zdania A i B. 
Znajdź tego typu zadania w repetytorium maturalnym i jeszcze raz wytłumacz uczniom, na czym one polegają – trening czyni mistrza.
 

Wypowiedź pisemna

Umiejętność budowania wypowiedzi pisemnych najlepiej ćwiczyć z uczniami już od pierwszej klasy. Przed egzaminem można powtórzyć budowę typowych tekstów i zwrócić uwagę uczniów na ważne elementy, mające wpływ na późniejszą ocenę pracy maturalnej:
 
  • uczeń musi rozwinąć każdy podpunkt polecenia, aby mieć szansę na otrzymanie maksymalnej ilości punktów za zadanie,
  • zadania na poziomie podstawowym mają typowy, powtarzalny układ: łatwo je opanować do perfekcji,
  • zadania na poziomie rozszerzonym są różnie oceniane w zależności od formy:
    - w rozprawce zwraca się uwagę na dobrze napisany wstęp zawierający tezę,
    - w artykule konieczny jest tytuł,
    - w liście należy zawrzeć odpowiedni zwrot grzecznościowy rozpoczynający i kończący list formalny.
Trzeba również zwrócić uwagę na fakt, iż każde polecenie jest dwuczłonowe i w swojej pracy uczeń musi uwzględnić oba aspekty. 
 
 
Warto skorzystać z publikacji maturalnych PWN do języka niemieckiego, rosyjskiego i francuskiego, które wspierają przygotowanie do egzaminu, pomagają powtórzyć i utrwalić wymagany materiał oraz oswoić uczniów  z zadaniami egzaminacyjnymi. Dzięki pracy z nimi maturzyści będą mogli nabyć i przećwiczyć wszystkie umiejętności, które będą im potrzebne podczas matury: zarówno ustnej, jak i pisemnej.
 
ban_25.png
 
Opracowano na podstawie artykułu „Matura (od)nowa” autorstwa Doroty Wieruszewskiej, współautorki serii repetytoriów maturalnych z języka niemieckiego oraz podręczników Neue Expedition Deutsch. Przeczytaj artykuł tutaj >>>
Zobacz więcej aktualności