5 komunikatów, dzięki którym ułatwisz dziecku rozstanie z rodzicami

2019-08-30 (data modyfikacji: 2019-09-18)

Zastanawiasz się, jak w tym roku ułatwić swoim przedszkolakom adaptację? Przygotowaliśmy dla Ciebie 5 praktycznych komunikatów, które możesz skierować do dzieci, aby ułatwić im rozstanie z rodzicami w procesie adaptacji dziecka w przedszkolu.

1. Widzę, że tęsknisz za mamą. Gdy ja za kimś tęsknię, to pomaga mi przytulenie do misia / popatrzenie na zdjęcie osoby, którą chciałabym zobaczyć /rozmowa o tej osobie itd.

W pierwszych dniach w przedszkolu dziecko bardzo silnie przeżywa oddzielenie od rodzica. Tęsknota jest zupełnie normalnym i uzasadnionym uczuciem. Ważne, aby nie zaprzeczać uczuciom dziecka i nie lekceważyć ich. Nauczyciel może wskazać działania, dzięki którym można poradzić sobie z uczuciami, np. przytulić maskotkę przyniesioną z domu albo „porozmawiać” ze zdjęciem rodzica (warto, by w sali znajdowały się zdjęcia dzieci z rodzicami, do których maluchy będą miały łatwy dostęp).
 

 

2. Martwisz się, kiedy przyjdzie mama? Mama powiedziała, że przyjdzie po ciebie po obiedzie. 

W ciągu dnia dzieciom zdarzają się częste momenty niepokoju związanego z nieobecnością rodzica (bliskiego, znanego opiekuna). Przyczyną jest brak pewności wynikającej z doświadczenia, że gdy mama odchodzi, to zawsze wraca. Rolą nauczyciela jest cierpliwe utwierdzanie dziecka w przekonaniu, że opiekun po niego wróci. Gdy wie, kiedy dziecko zostanie odebrane, może się na to powołać i podać konkretny moment. Przy spotkaniu warto powiedzieć „Tak jak ci mówiłam – mama przyszła”. Następnego dnia, gdy maluch będzie ponownie przeżywał niepokój, warto odwołać się do tego doświadczenia: „Wczoraj mama przyszła. Dziś też przyjdzie po ciebie.”
 

 

3. Mama mi powiedziała, że lubisz zabawę w kosi-kosi-łapci. Jak to było? Kosi-kosi-łapci, pojedziemy do babci… 

Istotą adaptacji dziecka w przedszkolu jest budowanie przez nie pozytywnych relacji interpersonalnych z dorosłymi opiekunami (nauczycielką, pomocą, woźną) oraz z rówieśnikami. Zadaniem nauczyciela jest nawiązywanie kontaktu z podopiecznym. Można to robić w różny sposób: odpowiadać na kontakt wzrokowy inicjowany przez dziecko, bawić się przy nim lub z nim czy po prostu być obok niego. To faza oswajania maluchem z nauczycielem. Gdy dziecko jest już gotowe na rozmowę, warto posłużyć się wiedzą o nim uzyskaną wcześniej od rodzica.
 

4. Gdy czegoś potrzebujesz, przyjdź do mnie. Pomogę ci – tak jak mama.

Dziecko w pierwszych dniach w przedszkolu często jest bezradne: poznaje nową przestrzeń, ludzi (dorosłych i dzieci), smaki, zapachy i dźwięki. Spotyka się z zasadami różniącymi się od tych, które zna z domu. Nauczyciel powinien każdemu dziecku osobno powiedzieć, że mu we wszystkim pomoże. Niektórym wystarczy taka jednorazowa wskazówka, do kogo ma przyjść, gdy czegoś potrzebuje. Innym warto tę zasadę powtarzać wielokrotnie. Jest jeden warunek – za każdym razem, gdy maluch przyjdzie do nauczyciela, trzeba faktycznie mu pomóc. W ten sposób nauczyciel buduje zaufanie i autorytet u dzieci.
 

5. Teraz będzie śniadanie, potem obiad, następnie podwieczorek i już przyjdzie mama.

Małe dziecko nie potrafi ocenić upływu czasu. Nawet kilka godzin spędzonych w przedszkolu jemu wydaje się wiecznością. Właśnie dlatego ważny jest uporządkowany, powtarzalny i przewidywalny rytm dnia. Możemy pomóc dziecku w odkryciu takiego przedszkolnego zegara, opowiadając, co będzie się działo w ciągu dnia. Zaczynamy od wymieniania posiłków. W kolejnych dniach dodajemy inne, przyjemne dla dziecka rutynowe działania: „Teraz będzie śniadanie, potem zabawa. Potem obiad i odpoczynek. Po nim podwieczorek i do domku!”
 
 

Przeczytaj także:

3 zabawy, dzięki którym wprowadzisz nowe dziecko do zgranej grupy przedszkolnej

3 sposoby, jak wykorzystać Sanford Harmony w adaptacji dziecka w przedszkolu

 

Autor: Magdalena Korsak – pedagog z ponaddwudziestoletnią praktyką nauczycielską w przedszkolach i szkołach podstawowych. Trener Akademii Komeńskiego. Jako edukator współpracuje z Fundacją Rozwoju Dzieci i Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

 

 

Zobacz więcej aktualności