3 zabawy, dzięki którym wprowadzisz nowe dziecko do zgranej grupy przedszkolnej

2019-09-09 (data modyfikacji: 2019-09-18)

Niemal co roku do każdej grupy przedszkolnej dołącza nowe dziecko. Jak powinien zachować się w takiej sytuacji nauczyciel? Co może zrobić, aby ułatwić uczniowi tę trudną sytuację? Jeśli właśnie stoisz przed tego typu wyzwaniami, przeczytaj kilka porad, dzięki którym wprowadzisz nowe dziecko do zgranej grupy przedszkolnej. 

Przede wszystkim warto rozplanować swoje działania tak, aby pomóc nowemu przedszkolakowi łatwo poznać zasady obowiązujące w grupie i znaleźć tam swoje miejsce i przyjaciół. Trzeba również pamiętać o pozostałych uczniach, dla których powiększenie grupy to zmiana – zeszłoroczna struktura zgranego zespołu ulega przekształceniu, do czego muszą się przyzwyczaić.
Dobrym rozwiązaniem takiej sytuacji jest wprowadzanie dziecka do grupy za pomocą zabawy. Polecam trzy zabawy integracyjne, które dobrze się sprawdzą w takich okolicznościach.
 

1. Kogo brakuje w grupie?

Cele: 
 
  • zapoznanie się dzieci
  • koncentracja grupy na każdej osobie oddzielnie
  • tworzenie grupy jako całości.
Pomoce: kocyk lub chusta; odtwarzacz CD, płyta CD z dowolną muzyką.
Przebieg:
Dzieci poruszają się swobodnie po sali w rytm muzyki. Gdy zapada cisza, zatrzymują się i przyjmują pozycję żółwia (kładą się na podłodze, podwijając ręce i nogi) i zamykają oczy. W tym czasie nauczyciel nakrywa jednego przedszkolaka chustą. Na hasło Kogo brakuje w grupie? wszyscy (oprócz osoby przykrytej chustą) siadają, otwierają oczy i starają się odpowiedzieć na pytania. Dziecko, które pierwsze udzieli prawidłowej odpowiedzi – wymieniając imię ukrytej osoby – otrzymuje głośne brawa. W tej zabawie ważne jest, aby przykryć dziecko nowe w grupie, chyba że tego nie chce. 
 

2. Maszyna do lodów

Cele:
 
  • wspólne działanie całej grupy (włączenie nowych dzieci w działanie zespołowe)
  • zwrócenie uwagi dzieci, że każdy członek grupy jest tak samo ważny
  • poznawanie się dzieci.
Pomoce: pocięta na części ilustracja przedstawiająca fantazyjną maszynę do lodów, kartki z narysowanym wafelkiem – rożkiem do lodów dla każdego dziecka, kredki.
Przebieg:
Zadaniem dzieci jest wspólne stworzenie maszyny do lodów. Każdy losuje jedną część (kartkę z narysowanym elementem). Przedszkolaki siadają w kręgu, po kolei prezentują pozostałym swój fragment – dopiero po złożeniu całości grupa dowie się, jak wygląda to urządzenie. Chętne dzieci opowiadają, jak wyobrażają sobie wygląd gotowej maszyny. Następnie nauczyciel umieszcza swoją kartkę na podłodze, a wszyscy sprawdzają, czy ich część do niej pasuje. Gdy uda się ułożyć całość, nauczyciel podkreśla, że udało się to tylko dzięki pracy wszystkich zgromadzonych i każdy był tak samo ważny, bo bez jego części maszyna by nie powstała. 
Kolejnym etapem zabawy jest uruchomienie maszyny. Nauczyciel rozdaje wszystkim kartki z narysowanym wafelkiem-rożkiem. Każde dziecko „produkuje” takie lody, jakie lubi, dorysowując ulubione smaki – kolory kulek. Na koniec wszyscy tworzą wystawę i odszukują osoby, które narysowały takie same „smaki”. 
 

3. Kotek pyta: Co mam zrobić?

Cel: przypomnienie zasad obowiązujących w grupie i zapoznanie z nimi nowych dzieci.
Pomoce: maskotka – kotek.
Przebieg:
Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel trzyma maskotkę – kotka i zachęca dzieci, by doradziły mu, co może zrobić w danych sytuacjach. Zwraca się po kolei do dzieci z pytaniem: Co kotek ma zrobić, gdy… np. boli go brzuch, ma urodziny, jest mu smutno, chce się bawić, kończy zabawę, jest głodny, chce skorzystać z toalety, złości się, chce pić, ktoś mu coś zabierze, chce się z kimś bawić, nie wie, jak ktoś się nazywa, tęskni za mamą, czegoś nie wie, chce odpocząć, jest za głośno.
Nauczyciel zwraca uwagę, aby dzieci w swoich odpowiedziach przestrzegały zasad i reguł postępowania przyjętych w ich grupie. Do nowych dzieci również kieruje pytania – jeżeli ich odpowiedź jest zgodna z obyczajami obowiązującymi w danej grupie komentuje np. w naszej grupie tak właśnie jest. Gdy dziecko nie wie, nie chce odpowiedzieć lub jego odpowiedź jest niezgodna z regułami grupy, to prosi inne dzieci o podpowiedź. 
 

Przeczytaj także:

5 komunikatów, dzięki którym ułatwisz dziecku rozstanie z rodzicami

3 sposoby, jak wykorzystać Sanford Harmony w adaptacji dziecka w przedszkolu

 

Autor: Magdalena Korsak – pedagog z ponaddwudziestoletnią praktyką nauczycielską w przedszkolach i szkołach podstawowych. Trener Akademii Komeńskiego. Jako edukator współpracuje z Fundacją Rozwoju Dzieci i Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
 
 
Zobacz więcej aktualności