3 sposoby, jak wykorzystać Sanford Harmony w adaptacji dziecka w przedszkolu

2019-09-18 (data modyfikacji: 2019-09-18)

Sanford Harmony to program, który rozwija kompetencje społeczno-emocjonalne dzieci. Nauczyciel, korzystając z konkretnych narzędzi oferowanych przez program, łatwiej zbuduje dobre relacje w grupie przedszkolnej, pomoże dzieciom nabyć umiejętności społeczne, emocjonalne i poznawcze.

Sanford Harmony jest także bardzo pomocnym narzędziem w procesie adaptacji w przedszkolu – warto pamiętać, że dotyczy ona nie tylko nowych przedszkolaków, ale także zeszłorocznego zespołu, w którym po wakacjach mogły ulec zmianie relacje rówieśnicze.

Poniżej przedstawiam 3 sposoby na wykorzystanie programu Sanford Harmony w procesie adaptacji dzieci w przedszkolu.
 

1. Opowiadania o Zi

Krótkie historyjki z obrazkami opowiadają o Zi – sympatycznym ufoludku, który przylatuje na Ziemię i musi odnaleźć się w nowych dla siebie warunkach.  W świat ludzkich relacji, zasad i obyczajów wprowadza go grupa rezolutnych przedszkolaków. Łatwo odgadnąć, że dziecko, które dopiero dołączyło do zgranego zespołu szybko zidentyfikuje się z Zi, a pozostali lepiej zrozumieją, jak czuje się ktoś, kto poznaje wiele nowych osób oraz dowiedzą się, jak mu pomagać w odnalezieniu się w nowym miejscu.  
 

2. Metoda „Spotkajmy się”

Regularne spotkania dzieci – przedszkolaki siadają w kręgu i rozmawiają na bieżące tematy. Każde dziecko ma możliwość opowiedzenia o swoich przeżyciach w przedszkolu, o sobie lub o tym, co go spotyka w przedszkolu ze strony innych. Jest to również dobra okazja do poznawania przez nowe dzieci zwyczajów, zasad i rytuałów grupy, a także do uczestniczenia w ich tworzeniu i przekształcaniu. W ten sposób budowana jest z dziećmi wspólnota grupowa, która włącza wszystkie osoby, a zatem sprzyja pełniejszej i szybszej adaptacji dzieci w grupie. 
 

3. Metoda „Zaprzyjaźnijmy się”

Dzieci łączą się w pary stworzone przez nauczyciela tak, by każde dziecko miało okazję do współpracy z wszystkimi po kolei. Taki zabieg umożliwia poznawanie się całej grupy, a dzieciom, które mają trudność z nawiązywaniem relacji rówieśniczych pozwala na poszerzenie kręgu znajomych, przyjaciół. Tym, którzy ograniczają się do stałego, często zamkniętego kręgu rówieśników, pomaga doświadczać otwartości na inne dzieci. 
 
Nauczycieli zainteresowanych wspieraniem dzieci w adaptacji w przedszkolu zapraszam do zapoznania się z innymi pomysłami zawartymi w programie Sanford Hormony >
 
 

Przeczytaj także:

5 komunikatów, dzięki którym ułatwisz dziecku rozstanie z rodzicami

3 zabawy, dzięki którym wprowadzisz nowe dziecko do zgranej grupy przedszkolnej

 

Autor: Magdalena Korsak – pedagog z ponaddwudziestoletnią praktyką nauczycielską w przedszkolach i szkołach podstawowych. Trener Akademii Komeńskiego. Jako edukator współpracuje z Fundacją Rozwoju Dzieci i Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

 

Zobacz więcej aktualności